Po unieważnieniu umowy z firmą Solaris na dostarczenie 50 autobusów klasy MEGA w wyniku bezprecedensowej decyzji KIO MZA w Warszawie ponownie otwiera przetarg na 50 elektryków. Czy tym razem uda się przeprowadzić postępowanie bez przeszkód, czy stawka jest zbyt wysoka, aby oddać „starcie” walkowerem?
Przetarg na dostarczenie MZA w Warszawie
30 autobusów klasy MAXI i 50 autobusów klasy MEGA opisywaliśmy już z każdej możliwej strony, a sprawa toczyła się już we wrześniu minionego roku. Mamy za sobą kilka odwołań oraz unieważnień i mogłoby się wydawać, że skoro MZA i Solaris podpisały umowę na dostarczenie 50 autobusów klasy MEGA jeszcze w lutym, nic już w tej kwestii nie może się wydarzyć. Nic bardziej mylnego! KIO zdecydowała bowiem o
anulowaniu wyboru oferty Solarisa i anulowaniu zamówienia. W związku z tym otwarcie nowego przetargu na dostarczenie 50 elektryków klasy MEGA, nie było dla nas żadnym zaskoczeniem. Pytanie tylko, czy tym razem obejdzie się bez dramatów…
W oczekiwaniu na rozwój wypadków przypomnijmy, że postępowanie przetargowe jest współfinansowane w ramach przedsięwzięcia pn. „Ograniczenie emisji zanieczyszczeń przez transport miejski w Warszawie poprzez wymianę autobusów spalinowych na autobusy o napędzie elektrycznym ” w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (NextGenerationEU).
Specyfikacja technicznaZamawiane przegubowce mają zabierać na pokład co najmniej 100 pasażerów, z czego minimum 38 na miejscach siedzących. W pojazdach przewidziano po jednym miejscu dla wózków dziecięcych oraz inwalidzkich. Układ drzwi to 2-2-2-2. Autobusy mają być w pełni niskopodłogowe, bez stopni pośrednich wewnątrz, a podłoga autobusów powinna być umiejscowiona na wysokości 34 centymetrów. Szerokość pojazdów musi mieścić się w przedziale 1,5-2,55 metra a długość pomiędzy 17,5-18,2 metra.
Napęd autobusu w postaci silnika centralnego a maksymalna moc netto silnika bądź zespołu silników nie mniej niż 240 kW. Baterie trakcyjne litowo-jonowe, o minimalnej użytkowej pojemności trakcyjnej 600 kWh, które na jednym ładowaniu pozwolą przejechać co najmniej 300 kilometrów. Ładowanie baterii będzie następowało poprzez złącze plug-in z mocą co najmniej 120 kW. Autobusy muszą być dostosowane do ładowania w systemie PLUG-IN, wymagana moc ładowania do 150 kW.
Autobusy mają być klimatyzowane, ogrzewane i monitorowane a także przygotowane do montażu kasowników biletowych. Pojawi się system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz panele fotowoltaiczne na dachu pojazdów, których montaż jest dodatkowo punktowany na etapie oceny ofert.
Oferty w postępowaniu można składać do 25 czerwca tego roku. Wykonawca zobowiązany jest natomiast do zrealizowania przedmiotu zamówienia do 10 miesięcy od podpisania umowy.
O wyborze najlepszej oferty w obu częściach przetargów zdecydują:Pozostałe przetargi MZA w WarszawiePierwotnie przetarg na 50 elektryków przegubowych stanowił część większego przetargu, uwzględniającego również 30 elektryków klasy MAXI. W drugiej połowie kwietnia dowiedzieliśmy się, że
wygranym w tej części postępowania został ogłoszony Busnex. Od tamtego czasu czekamy na informację o podpisaniu umowy z MZA.
Warszawa prowadzi również w dalszym ciągu przetarg na dostarczenie łącznie 90 autobusów elektrycznych o różnych parametrach i z podziałem na cztery zadania, gdzie
oferty dla zadania I, II i IV zostały otwarte 12 maja. Zadanie III natomiast wciąż jest na etapie zbierania ofert, a termin składania dokumentów mija dokładnie dziś. Pierwotnie miało to być 5 autobusów klasy MAXI z autonomią. Obecnie MZA oczekuje ofert na dostawę 1 sztuki.